SĀC AR VIENU - VINČOJIES VISU DIENU!

Mūs atbalsta

Seko mums

Info


Road pasākumi - pasākumi kas domāti visiem auto tipiem. SUV pasākumi - pasākumi kas domāti 4x4 piedziņas auto. Offroad pasākumi - pasākumi kas domāti 4x4 piedziņas auto (ar pazemināto pārnesumu vai vinču).
Quad pasākumi
- pasākumi kas domāti kvadracikliem.

Iesakām

http://www.go4speed.lv/

geocaching

Geoveikals

Atbalsti Baikāla ekspedīciju!

4x4klubs.lv

Aizdedze

Aizdedze ir ļoti svarīgs elements iekšdedzes dzinējā. Atcerieties, ja Jūs modificējiet dzinēju, lai iegūt lielāku jaudu, pirmā lieta ar ko jāsāk ir aizdedzes modifikācija nevis defacto – koniskā filtra uzstādīšana. Ļoti daudz cilvēku nepievērš uzmanību aizdedzei, ja dzinējs normāli strādā brīvgaitā, bet ja dzinējs brīvgaitā nedaudz raustās un šķauda, tad sāk mainīt sveces, mainīt svečvadus un aizdedzes spoles.(Ne velti krieviem ir teiciens – Дело было не в бобине….)

Aizdedze ir tikpat svarīga, kā degvielas iešprice.


Aizdedzes sistēmas uzdevums ir aizdedzināt degmaisījumu. Ja aizdedze strādā pareizi, tad dzinējs strādā vienmērīgi, ja aizdedze neaizdedzina degmaisījumu (misfire) vai degmaisījums sadeg daļēji dzinējs nedaudz raustīsies un “šķaudīs”. Šo dzinēja uzvedību ir viegli pamanīt brīvgaitā un pie mazas slodzes, bet ja apgriezieni pieaug virs 4000 un slodze ir liela, Jūs nemaz nemanīsiet, ja visos cilindros degmaisījums sadegs tikai daļēji.

Ja Jūs domājat, ka zināt visu par aizdedzi visdrīzāk Jūs maldāties. Lai vieglāk izprast aizdedzes būtību un vājos posmus izskatīsim vienkāršās aizdedzes darbības principus.
Aizdedzes pamatelementi ir aizdedzes svece, svečvads, sadalītājs, aizdedzes spole, pārtraukumu kontakti un strāvas avots.
Kad kontakti ir noslēgti, strāva plūst no baterijas + caur spoli, kontaktiem uz baterijas mīnusa izvadu. Kad caur spoli plūst strāva, spolē sāk uzkrāties magnētiskā enerģija. Kad kontakti atveras, spole, “cenšas” saglabāt to strāvu, kas bija pirms kontaktu atvēršanas, tāpēc strauji paaugstinās spriegums gan uz spoles primārā tinuma (spoles izvadi + un -) gan uz sekundārā tinuma (spoles augstsprieguma izvads). Kādā brīdī spoles augstspriegums pieaug tik daudz (ap 20-25kV), ka  elektrība sāk plūst pa gaisu, radot dzirksteli, kura aizdedzina degmaisījumu. Tad cikls atkārtojas.


Zīm. 24. Vienkāršās aizdedzes darbības princips.

Pieredzējuši auto īpašnieki zin, ka šī nav tā labākā aizdedzes sistēma. Ar laiku pārtraukuma kontakti nonēsājas un bieži ir jāpieregulē aizdedze, ja kontaktiem tiek klāt ūdens dzinējs apstājas.(Klasiskais piemērs Žiguļi, Moskviči, zapīši un c.) Spoles maksimālā strāva ir diezgan ierobežota, tāpēc dzirksteles enerģija ir neliela- tāpēc dzinējs ar šo aizdedzes sistēmu ziemā slikti lec, viegli “aizliet” sveces. Tieši šo iemeslu dēļ  Eiropas, ASV un Japānas autoražotāji jau astoņdesmitajos gados sāka aizvietot kontaktu tipa aizdedzi pret komutatoru (zīm. 25), sākumā bez vadības blokiem, vēlāk ar vadības blokiem. Klasiskais piemērs VW golf K-jetronic. Komutatora pielietošana ļāva izmantot aizdedzes spoli ar ļoti zemu pretestību (~0.5 Omi) un tāpēc dzirksteles enerģija ir krietni lielāka, nekā kontaktu tipa aizdedzei, tāpēc šī aizdedzes sistēma nav tik jūtīga pret “pārsūkšanu” un ziemas laika apstākļiem. Pie nepilnībām  var attiecināt to, ka spoles maksimālo strāvu regulē komutators. Tas nozīmē, ja vēlies uzlabot šo aizdedzi ir jāpērk gan savādāka spole, gan komutators.

Zīm. 25. Komutatora tipa aizdedzes darbības princips.


Astoņdesmito gadu beigās “sadalītāja tipa” aizdedze sasniedz savu maksimālo attīstību. Spoles strāvu (  coil dwell ) kontrolē vadības bloks. Sadalītājā vairāk nav aizdedzes devēja, tā vietā tiek izmantots kloķvārpstas pozīcijas sensors, tāpēc aizdedzes apsteidzes precizitāte ir 0.1 grādi un labāk. (Piemēram Opel Omega A, BMW E30) Tas ir iespējams, jo, kad tiek padots spriegums uz aizdedzes spoli, spoles stāva pieaug pakāpeniski, tāpēc mainot laika posmu (parasti ap 2.5-3.0 mS oriģinālajām spolēm), kurā tiek “pielādēta” spole, var mainīt dzirksteles enerģiju. Tātad, ja vadības bloks atbalsta DWELL time kontroli – ir iespējams izspiest maksimumu no ražotāja oriģinālās spoles pamainot tikai vienu parametru.

Zīm. 26. Sadalītāja tipa aizdedze – Vadības bloks kontrole spoles strāvu.

Taču dzīvē izrādījās, ka “uzgriežot” ilgāku dwell time, lai palielinātu spoles enerģiju, nav labākais risinājums, jo, kad dzinēja apgriezieni pieaug, laiks starp aizdedzes momentiem samazinās, līdz ar to augstos apgriezienos spole tik un tā nepaspēj uzkrāt pietiekami daudz enerģijas, lai pilnīgi aizdedzinātu degmaisījumu. Iedomājieties- 6 cilindru dzinējs, 6500 apgr/min , spolei ik pēc 3 mS ir jādod dzirkstele un no tām 3 mS vienu milisekundi tā dzitkstele “deg”. Jums paliek tikai 2 mS, lai “pielādētu” spoli nākamajai dzirkstelei. Kā Jūs domājiet- kas notiek, ja spolei jāuzkrāj energija 3.5mS, bet faktiski sanāca tikai 2 mS …?
Autoražotāji šo problēmu apzinājās, bet risināja kā nu kurš varēja. Vieni ierobežoja dzinēju apgriezienus- it kā ikdienā nevajagot tik lielus apgriezienus, citi ražotāji gāja savādāku ceļu. Izrādās, ka dzinējam nemaz netraucē, ja tam padot dzirksteli izplūdes takts beigās. Tas ļāva izmantot diviem cilindriem vienu spoli. (identiski kā semi-sequential injection) Katram no tiem cilindriem viena dzirkstele ir tad, kad vajag – kompresijas takts beigās, otra dzirkstele tiek “izšķērdēta” izplūdes takts beigās – tā nenes nekādu labumu. Tā arī  radās nosaukums WASTED SPARK.

Zīm. 27.Wasted SPARK aizdedze.

Izmantojot šo sistēmu “pieejamais” dwell time ir pietiekami liels, lai nordošinātu motoru ar nevainojamu dzirksteli līdz pat 9000 apgr/min. Ja jūsu automobīlim ir vecāka tipa aizdedze, noteikti padomājiet par “UPGRADE”, ja Jūs plānojat uzstādīt turbīnu, tad šī modifikācija ir obligāta.

Coil-on-plug (“spole uz sveces”)- līdzīgi kā sekvenciālā iešprice, katram cilindram ir sava aizdedzes spole, kura dod dzirksteli tikai, kad tā ir nepieciešama. Sīs sistēmas uzstādīšana atmaksājas tikai tad, ja Jums jau ir dzinējs kurš ir aprīkots ar šim spolēm. Vienas spoles cena ir no 20Ls, bet ieguvums nav tik liels, cik tēriņi.

Zīm. 28. Coil-On-Plug (COP) aizdedze.
Pārpublicēts no www.vungul.lv

Leave a Reply