SĀC AR VIENU - VINČOJIES VISU DIENU!

Mūs atbalsta

Seko mums

Info


Road pasākumi - pasākumi kas domāti visiem auto tipiem. SUV pasākumi - pasākumi kas domāti 4x4 piedziņas auto. Offroad pasākumi - pasākumi kas domāti 4x4 piedziņas auto (ar pazemināto pārnesumu vai vinču).
Quad pasākumi
- pasākumi kas domāti kvadracikliem.

Iesakām

http://www.go4speed.lv/

geocaching

Geoveikals

Atbalsti Baikāla ekspedīciju!

4x4klubs.lv

Aizdedzes sistēma ziemā

Aizdedzes sistēma ir svarīga jebkuras konstrukcijas motora sastāvdaļa. Īpaši nozīmīga tā ir mitrumā, salā vai mainīgos laika apstākļos.

Ziemā spēkrati visasāk izjūt kādu defektu vai detaļu nolietojumu, kas siltumā un sausumā par sevi manīt neliek. Benzīnmotoru svečvadiem un svecēm visvairāk nepatīk mitrums, bet dīzeļiem lielākās problēmas rodas salā, kad liela nozīme ir nevainojamai kvēlsveču darbībai.

Aizdedzes sveces

Pagājuši tie laiki, kad periodiski izskrūvējām sveces, lai tās iztīrītu, pieregulējot arī atstarpes starp elektrodiem. Mūsdienu automobiļiem aizdedzes sveces ir jāmaina pēc noteikta nobraukuma, parasti 30 tūkstošiem kilometru, un tas ietilpst regulārajās apkopēs. Ir arī īpašas sveces ar palielinātu kalpošanas laiku, saprotams, arī to cena ir krietni augstāka. Praktiski jau jebkurš ražotājs piedāvā šāda līmeņa produktus no augstvērtīgākiem materiāliem vai ar īpašas formas elektrodiem (populārākie – “Bosch”, “NGK”, “Brisk”, “Denso”, “Champion”). Parasti sveču modeļiem ar vairākiem ārējiem elektrodiem ir arī lielāki maiņas intervāli. Ja tos neievēro, palielinās slodze uz citiem aizdedzes sistēmas elementiem, modernajām mašīnām dzinēja elektroniskais vadības bloks vairs nevar nodrošināt normālu motora darbību. Vairs nenotiek degmaisījuma normāla sadegšana cilindros, kas neizbēgami noved pie palielināta degvielas patēriņa, jaudas samazināšanās un nestabilas dzinēja darbības.

Iegādājoties jaunas sveces, drīkst meklēt tikai konkrētajam auto modelim nepieciešamās. Lai veikala katalogā atrastu īstās, reizēm vēlams zināt ne tikai mašīnas modeli, ražošanas gadu un dzinēja darba tilpumu, bet pat motora kodu. Kad īstās sveces nopirktas, galvenais ir nepārcensties un pareizi tās ieskrūvēt – nepārvelkot. Proti, sveci viegli ieskrūvē līdz blīvējošās paplāksnes saskarei ar ligzdu un tad pievelk vēl par trešdaļu apgrieziena.

Augstsprieguma vadi

Kad svečvadiem pēdējā stundiņa ir klāt, mitrā un tumšā laikā, atverot motora pārsegu, redzama dzirksteļošana un dzirdami sprakšķi. Dzirkstele nenonāk tur, kur tai būtu jātiek. Problēmas rodas, ne tikai iedarbinot. Samazinās arī dzinēja jauda, motors nestabili darbojas brīvgaitā, palielinās degvielas patēriņš. Vienīgā izeja ir jauni svečvadi, jo nekāda lāpīšanās ar izolācijas lenti, ūdeni atgrūdošiem aerosoliem vai tamlīdzīgām krūmu metodēm rezultātus nedod.

Mainot augstsprieguma vadus, uz tiem ekonomēt nav vērts. Vairums ražotāju normālu darbību garantē tikai trīs līdz četrus gadus. Vecākam auto nolietoti svečvadi izraisa tikai jau minētās reakcijas, turpretim tiem, kam elektroniska dzinēja vadība, var rasties jau nopietnākas problēmas. Tāpēc modernajām mašīnām vadi jāmaina komplektā, nevis pa vienam, un noteikti jārespektē autoražotāja paredzētais svečvadu tips. Pavisam ir trīs veidu svečvadi, kuri atšķiras pēc izmantotā strāvas vadītāja: ar oglekļa serdeni, spirālveida un parastie vara. Paši dārgākie un arī labākie ir vara svečvadi, kuriem to īpašību dēļ vada garums neiespaido pretestību. Vara vadus izmanto, piemēram, “Mercedes Benz”, “BMW” un “Volkswagen” koncernu automobiļos. Ja tādi ir paredzēti, drošāk tos arī izvēlēties, lai gan ir pieejami arī lētāki. Svečvadiem ar oglekļa vai spirālveida vadītāju pretestība mainās atkarībā no vada garuma, tādēļ svarīgi izmantot kvalitatīvus konkrētajam auto modelim paredzētus izstrādājumus.

Autopreču veikalos ir pieejami arī īpaši tūninga svečvadi. Tie ir ne tikai vizuāli pievilcīgi, uzkrītošā dizainā veidoti, bet arī četrdzīslu konstrukcijas dēļ kalpo stabilāk. Tiesa, šādi svečvadi ir aptuveni divas reizes dārgāki par parastajiem…

Kvēlsveces dīzeļiem

Dīzeļiem, kā jau pašaizdedzes dzinējiem, dzirkstele nav vajadzīga, tāpēc arī mitrums tos var iespaidot krietni mazāk nekā benzīnmotorus. Toties aukstums gan ir daudz smagāks pārbaudījums, tādēļ dīzelīšiem ir nepieciešamas kvēlsveces, kas vistiešākajā veidā iespaido auksto startu. Kvēlsveces, sasilstot līdz pat 1000 grādiem, nodrošina auksta motora palaišanu, jo aukstā laikā dīzeļdegviela neaizdegas kvalitatīvi. Ja mašīnai ir lielisks tehniskais stāvoklis – dzinējam ideāla kompresija, spēcīgs akumulators un labs starteris – to var iedarbināt arī, ja bojāta kāda no kvēlsvecēm. Parasti gan uzreiz pēc aukstā starta tādiem motoriem ir neritmiska, nestabila darbība, kas arī norāda uz kvēlsveču defektiem. Taču šādā gadījumā kritiskā temperatūra ir aptuveni 5 – 10 grādi zem nulles, kad akumulatoram vairs nepietiek spēka ierūcināt sala pārņemto auto ar bojātām kvēlsvecēm.

Speciālisti uzsver, ka svarīgi ir mainīt visas kvēlsveces komplektā, nevis tikai vienu vai divas bojātās, kā mēdzam aiz skopuma darīt. Kvēlsveces ir saslēgtas paralēli un, nomainot tikai vienu, tā ilgi nekalpo, jo jaunajai ir lielāka pretestība. Arī motoru ar dažādas pretestības kvēlsvecēm sliktāk iedarbināt.

Jaunāko paaudžu kvēlsveces uzsilst daudz ātrāk nekā vecākie ražojumi. Bīstamākais to ienaidnieks ir korozija. Līdzko kvēlsveces korpuss ir caurrūsējis un sildspirālei piekļūst gaiss, tā pārdeg. Jaunu materiālu izmantošana kvēlsvecēs ļāvusi paātrināt uzsilšanu un garantēt ilgāku darba mūžu. Tiesa gan, ilgmūžība vistiešākajā veidā ir atkarīga no dzinēja iedarbināšanas reizēm. Mainot kvēlsveces, tās līdzīgi kā parastās aizdedzes sveces nedrīkst pārvilkt.

Guntars Pulss

Avots: autogalvuremonts.wordpress.com

Leave a Reply