Relejs, elektromagnētiskais relejs – elektromehāniska ierīce, kas paredzēta elektrisko ķēžu komutācijai. Elektromagnētiskais relejs sastāv no kontaktiem, kurus pārslēdz ar elektromagnēta palīdzību.
Releju iedalījums:
- pēc kontaktu pārslēgšanas veida:
- enkura releji – kontaktus parslēdz mehāniski ar enkura palīdzību; visizplatītākais veids;
- herkona releji – kontakti ir hermētiskā kapsulā (herkons), pārslēgšana notiek, magnētiskajam laukam tieši iedarbojoties uz kontaktiem;
- nemehāniskie releji (angliski – solid-state relay) – elektroniskas ierīces bez kustīgām mehāniskām daļām.
- pēc aiztures laika:
- parastie releji, kas darbojas bez aiztures;
- laika releji, kas saslēdz kontaktus pēc iepriekš uzlikta laika sprīža.
Relejus ļoti plaši pielieto sadzīves tehnikā, automašīnās, ražošanas iekārtās u.c.
http://lv.wikipedia.org/wiki/Relejs
Šoreiz apskatīsim visparastāko auto releju (enkura releju).
Auto relejam ja tas nav paredzēts kādām specifiskām funkcijām ir parasti 4 vai 5 kontakti (85,86,30,87 un 87a).
Pie 85 un 86 kontakta pieslēdz releja spolei barošanu , 30 ir kopējais kontaktu ievads, kas nesaslēgtā stāvoklī ir savienots ar 87a kontaktu , bet saslēgtā stāvoklī ar 87 kontaktu.
Tālāk maza shēmiņa kā ar releja palīdzību pieslēgt miglas lukturi vai kādu citu lampu.
Maza piebilde: parasti releju tipiskā jauda (izturība) ir ap 30A. Līdz ar to nav pārāk prātīgi slēgt pie viena šāda releja visu jumta lustru ar 50W halogēnām spuldzēm.
Nu principaa 30A 12V tur 360W tas ir ~7lampas 😉
1 volts (V) x 1 ampērs (A) = 1 vats (W)
Droši! 🙂
Man uz vienu releju bija divi rallija prožektori, un tur kopējā watāža krietni pārsniedza 360W, bet tas jau arī atkarīgs kāds relejs!
lieliska ideja publicet tadus sikuminus ka nakosu varetu ieteikt sakabes akim vadu shemu
Es domāju ka uzrakstīsim arī detalizētāku rakstu par to pašu lustru likšanu, kādi vadi, kādi štekeri, kur utt….
Pēc šīs shēmas nekas nestrādās!!!!!!
Ko tu tur muldi 😉
Pasties uzmanīgi! akumulātora “-” nav pievienots masai ;)!!!!
Ir , tikai no otras puses vads iet 😉